Vanaf 1 januari 2025 is het zover, dan zijn alle werknemers & werkgevers verplicht om de elektronische controlekaart eC3.2a te gebruiken bij periodes van tijdelijke werkloosheid.
De RVA bevestigde dat vanaf 01/01/2025 dit voor alle werknemers & werkgevers verplicht zal worden (er zal wel nog een overgangsperiode worden voorzien).
Het is mogelijk om in de overgangsperiode een uitzondering te vragen (zowel door werkgever als werknemer) om nog steeds met papieren controlekaarten te werken. Let wel, hiervoor moeten enkele cumulatieve voorwaarden worden voldaan:
De werkgever zal wel moeten aantonen dat er voldoende inspanningen geleverd zijn om toepassing toch elektronisch te kunnen gebruiken
Zoals je kan zien is het een rompslomp om hiervan nog af te wijken.
Wij raden aan om zo snel mogelijk over te schakelen naar de elektronische eC3.2a kaart zodat de verplichting vanaf 2025 iets makkelijker loopt.
Voor de invoering van de eC3.2a kan je een individuele overeenkomst sluiten met de medewerkers of invoeren via een bijlage aan het arbeidsreglement.
Wil je dit onmiddellijk invoeren voor de volledige onderneming? Dan raden wij aan om een bijlage aan het arbeidsreglement te voorzien.
Wij helpen je hier graag bij verder!
Wens je graag verdere ondersteuning bij het invoeren van de eC3.2a in de onderneming, neem dan gerust contact op. We helpen je graag verder!
Bronnen: RVA